Naar de hoofdinhoud
Alle collecties6. Omgaan met persoonsgegevens
Privacy instellingen van de webwinkel widget van DatHuis
Privacy instellingen van de webwinkel widget van DatHuis
Joel Konijn avatar
Geschreven door Joel Konijn
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Als je website niet-essentiële cookies gebruikt, dan is een cookiebanner verplicht om aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) te voldoen. De AVG is een uitgebreide privacywetgeving die onder andere bepaalt hoe je als website-eigenaar met cookies om moet gaan.

Gebruik je de Brainbay Waardecheck stand-alone versie? Bekijk dan deze helpdeskpagina.

Cookiebanner

Een cookiebanner moet worden gebruikt waarmee bezoekers expliciet toestemming kunnen geven voor specifieke cookies. Het is daarbij belangrijk om ervoor te zorgen dat de banner duidelijk en begrijpelijk is en dat gebruikers een echte keuze hebben in het al dan niet accepteren van specifieke cookies.

Het niet naleven van deze regels kan leiden tot boetes en andere sancties door de toezichthoudende autoriteiten, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland. Raadpleeg een jurist als je twijfelt over het gebruik van een cookiebanner op je site.

Niet-essentiële cookies

Er zijn enkele uitzonderingen waarbij je geen expliciete toestemming nodig hebt voor het plaatsen van cookies. Dit geldt voornamelijk voor essentiële cookies, die noodzakelijk zijn voor de basisfunctionaliteit van de website. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Cookies die worden gebruikt om een winkelwagentje te onthouden tijdens een online aankoop.

  • Cookies die helpen bij de beveiliging van de website of het laden van de pagina's.

Zorg dat je exact op de hoogte bent welke cookies je website gebruikt en hoe ze werken. Zijn dit niet-essentiële cookies of cookies die inbreuk maken op de privacy, dan moet je eerst expliciet toestemming vragen. Controleer dit regelmatig.

Consent Management Platform (CMP)

Een CMP, oftewel een Consent Management Platform, is een softwareoplossing die bedrijven helpt bij het beheren van de toestemming van gebruikers voor het verzamelen en verwerken van hun persoonlijke gegevens op een website. Wat kan een CMP voor je regelen:

1. Toestemmingsinzameling

CMP's tonen cookiebanners en pop-ups aan gebruikers wanneer ze een website bezoeken, waarin ze hun toestemming kunnen geven of weigeren voor het gebruik van cookies en andere trackingtechnologieën. Gebruikers kunnen specifieke voorkeuren aangeven, zoals welke soorten cookies ze toestaan (bijvoorbeeld strikt noodzakelijke, prestatie-, functionele en marketingcookies).

2. Toestemmingsbeheer

Websitebeheerders hebben toegang tot een dashboard waarin ze de toestemmingsstatussen van gebruikers kunnen beheren en bekijken. CMP's houden een logboek bij van alle gegeven toestemmingen, inclusief de datum, tijd en details van de toestemming, wat nuttig is voor naleving en audits.

3. Compliance en juridische naleving

CMP's worden regelmatig bijgewerkt om te voldoen aan de nieuwste regelgeving en richtlijnen, zoals de AVG..

4. Integraties

CMP's kunnen integreren met tagmanagementsystemen om ervoor te zorgen dat trackingcodes en cookies alleen worden geladen als de gebruiker toestemming heeft gegeven.

Bekende CMP's zijn: Cookiebot, Complianz, One Trust, TrustArc en Didomi.

Google Analytics en Consent Mode V2

Gebruik je Google Analytics en geven je websitebezoekers geen expliciete toestemming voor analytische cookies, dan mis je waardevolle data in Google Analytics. Daarom heeft Google Consent Mode v2 gelanceerd.

Met Consent Mode V2 kan je basisgegevens over gebruikersinteracties verzamelen zonder dat er toestemming is gegeven voor het plaatsen van cookies. Wanneer er geen toestemming is gegeven, verzamelt het systeem geanonimiseerde gegevens die nog steeds inzicht kunnen geven in algemene trends en websiteprestaties, zonder individuele gebruikers te identificeren.

Een van de eisen om te voldoen aan Consent Mode V2, is het gebruik van een CMP op je website die is goedgekeurd door Google. Een lijst van goedgekeurde CMP's door Google vind je op deze pagina: https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/#partners

DatHuis webwinkel widget configureren in je eigen CMP

DatHuis heeft ervoor gezorgd dat je de webwinkel widget via jouw CMP kunt integreren conform de AVG en Consent Mode V2. Dat betekent o.a. dat tracking met Google Analytics 4 pas mogelijk is als de gebruiker hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven via jouw CMP.

Is je CMP geconfigureerd? Voeg dan ons script toe aan elke pagina van je website. Dit script zorgt ervoor dat je CMP de consent-instellingen doorgeeft aan de widget van DatHuis, die vervolgens de juiste data deelt met Google Analytics.

Geef je niets door, dan staan standaard alle toestemmingen van de widget op denied. Dat zijn:

  • ad_storage

  • ad_user_data

  • ad_personalization

  • analytics_storage

Weigert de gebruiker via jouw CMP alle cookies, dan is dat geen probleem: de widget zal gewoon werken.

Gebruik je Google Tag Manager, dan kan je het script via die omgeving laden. Test na implementatie goed de werking.

Je vindt een uitgebreide technische uitleg van het script (we hebben ook voorbeeld voor Cookiebot) op deze pagina.

Was dit een antwoord op uw vraag?