Naar de hoofdinhoud
Alle collecties10. Instellingen & integraties
Tracking van de Waardecheck - Powered by Brainbay op mijnwaardecheck.nl met Google Analytics 4
Tracking van de Waardecheck - Powered by Brainbay op mijnwaardecheck.nl met Google Analytics 4
Joel Konijn avatar
Geschreven door Joel Konijn
Meer dan 2 maanden geleden bijgewerkt

Dit artikel bevat de instructies voor het configureren van Google Analytics 4 (GA4) in combinatie met de Waardecheck - Powered by Brainbay op mijnwaardecheck.nl.

Wil je de Umbrella Widget meten met GA4? Volg dan de stappen in dit artikel.

1. Ga naar je Analytics Dashboard

2. Links onderin de hoek van de pagina staat een tandwiel knop met de tekst Beheer, klik daar op.

3. Linksboven zie je nu de optie + Maken, klik hier op en kies voor Property.

4. Hier moeten wij een naam geven aan de property. Wij stellen ‘Mijnwaardeheck.nl’ voor als naam maar hier ben jij natuurlijk helemaal vrij in. Selecteer Nederland bij Tijdzone en klik op Volgende.

Je krijgt nu de vraag om een bracnhe en je bedrijfsgrootte op te te geven en om bedrijfsdoelen op te geven. Kies voor leads genereren. Online verkoop stimuleren en Gebruikersgedrag onderzoeken. Klik daarna op Maken.

5. Nu we de property hebben moeten we nog een “gevevensstream” aanmaken. Analytics zou je automatisch naar de goede pagina genavigeerd moeten hebben. Selecteer Web als platform.

6. Vul hier je domein en een naam voor je website in en klik op Maken en doorgaan

7. Het dashboard zal je navigeren naar de “Installatie-instructies”, deze kan je sluiten want deze instructies zijn niet van toepassing voor ons.

8. Kopieer het “METINGS-ID” door op het klembord icoon te klikken.

9. Voor nu zijn we klaar binnen het Google Analytics Dashboard en moeten we naar de instellingen van de Waardecheck - Powered by Brainbay.

Scroll op de instellingenpagina naar de sectie Tracking en plak bij Google Analytics 4 de METING-ID. Klik vervolgens op Opslaan onderaan de pagina.

De initiele configuratie is nu klaar en gebeurtenissen zullen worden geregistreerd binnen Google Analytics als de gebruiker in de cookiemelding toestemming heeft gegeven voor de Analyse cookies.


Stap 2 – Toevoegen Belangrijke gebeurtenis

Een voltooide aanvraag van een waarderapport, wordt als gebeurtenis aan analytics doorgegeven. De naam van deze gebeurtenis is: requestValuationCheck.

Om de geregistreerde gebeurtenissen te zien:

  1. Klik linksonder op Beheer.

2. Klik op Gebeurtenissen.

3. Je krijgt nu een overizicht in beeld met alle gebeurtissen die Analytics heeft ontvangen.

Analytics rapporteert gebeurtenissen en belangrijke gebeurtenissen. De belangrijke gebeurtenissen meten de interacties die het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Ze komen terug in de secties Adverteren, Rapporten en Ontdekken van Analytics.

Je moet een gebeurtenis zelf markeren als Belangrijke gebeurtenis. In dit overzicht is het mogelijk om een specifieke gebeurtenis te markeren als belangrijke gebeurtenis. Klik hiervoor achter de gewenste gebeurtenis op het schuifje, zodat deze blauw wordt.

Zoek in het overzicht naar requestValuationCheck en activeer het schuifje achter de naam (Markeren als belangrijke gebeurtenis).

Een gebeurtenis wordt pas zichtbaar in deze lijst als het minimaal één keer heeft plaatsgevonden en is doorgeveven aan Google Analytics.

Het is ook mogelijk om direct een gebeurtenis als belangrijke gebeurtenis te markeren, dus nog voordat deze zichtbaar is in het scherm Gebeurtenissen. Ga hiervoor naar de sectie Belangrijke gebeurtenissen.

Klik op de knop Nieuwe Belangrijke gebeurtenis.

Hierna kan je de naam van de gewenste gebeurtenis opgeven: requestValuationCheck. Klik op Opslaan om de belangrijke gebeurtenis op te slaan.

requestAppraisal.

Een andere gebeurtenis die je kunt terugzien en instellen als belangrijke gebeurtenis, is requestAppraisal. Als er geen vergelijkbare woningen zijn, kan de gebruiker een contactverzoek doen (gratis waardebepaling aanvragen). Dit wordt geregistreerd als de gebeurtenis requestAppraisal.

Testen

Hou rekening met een vertraging van 24-48 uur voordat je gebeurtenissen zichtbaar worden in je Google Analytics rapporten. Wil je de aanpassingen direct testen? Gebruik dan het realtime overzicht van Analytics en vraag een waardecheck aan. Als het goed is ingesteld en er is concent gegeven voor analytics-data in de cookiemelding, dan zie je de gebeurtenis direct binnenkomen.

Was dit een antwoord op uw vraag?