Dit artikel bevat de instructies voor het configureren van Google Analytics 4 (GA4) in combinatie met de Umbrella Widget.
Wil je de Waardecheck - Powered by Brainbay op mijnwaardecheck.nl in GA4 configureren? Volg dan de stappen in dit artikel.
Stap 1 – Google Analytics property toevoegen aan widget configuratie
In deze stap zullen wij uitleggen hoe een een Analytics 4 property aanmaakt en hoe je deze configureert binnen de DatHuis Widget configuratie.
1. Ga naar je Analytics Dashboard
2. Links onderin de hoek van de pagina staat een tandwiel knop met de tekst “Beheer”, klik daar op.
3. Nu zou je een layout met 2 kolommen moeten zien. Bovenaan de tweede kolom staat een knop met de tekst “Property maken”, klik hier op.
4. Hier moeten wij een naam geven aan de property. Wij stellen ‘DatHuis Widget’ voor als naam maar hier ben jij natuurlijk helemaal vrij in.
5. Nu we de property hebben moeten we nog een “gevevensstream” aanmaken. Analytics zou je automatisch naar de goede pagina genavigeerd moeten hebben. Selecteer “Web” als platform
6. Vul hier je domein en een naam voor je website in en klik op “Stream maken”
7. Het dashboard zal je navigeren naar de “Installatie-instructies”, deze kan je sluiten want deze instructies zijn niet van toepassing voor ons.
8. Kopieer het “METINGS-ID” door op het klembord icoon te klikken.
9. Voor nu zijn we klaar binnen het Google Analytics Dashboard en moeten naar app.dathuis.nl/-/settings/widget
10. In dit fomulier staat een veld genaamd “Google Analytics 4”, plak het “METINGS-ID” in dit veld en klik op oplaan onderaan de pagina.
De initiele configuratie is nu klaar en gebeurtenissen zullen beginnen met binnenkomen binnen Google Analytics.
Stap 2 – Toevoegen van conversie events
1. Ga naar je Analytics Dashboard
2. Links onderin de hoek van de pagina staat een tandwiel knop met de tekst “Beheer”, klik daar op.
3. Zorg er voor dat je zeker weet dat je de volgende aanpassingen doet op de correcte property, ga vervolgens naar “Gebeurtenissen”
4. In dit scherm kunnen wij nieuwe gebeurtenis maken, gebaseerd op andere gebeurtenissen. Wanneer er gebeurtenis binnenkomt die voldoet aan de criteria die wij in een volgende stap opgeven zal er een nieuw event aangemaakt worden die wij kunnen aanmerken als “conversie”. Deze techniek is nodig omdat Google maar 30 conversie gebeurtenissen per property toestaat. Klik op “Gebeurtenis maken”
5. Nu zijn we in het overzicht van aangepaste gebeurtenissen, klik hier op “Maken”.
6. Er zou nu een formulier zichtbaar moeten zijn waarin wij het criteria kunnen opgeven. Vul het formulier in volgens het screenshot en klik op “Maken”
Naam gebeurtenis:
dh_conversion
, of een andere naam maar onthoudt deze waarde.Overeenkomende voorwaarden
event_name
begint metdh.app
event_name
eindigt met.conversion
7. Vervolgens kunnen we het overzicht sluiten
8. Nu moeten we dit event markeren als “conversie”. Dit kunnen we doen via het “Conversies” tabje
9. In dit scherm is een knop met de tekst “Nieuwe conversiegebeurtenis”, klik daar op.
10. Dit zal een “modal”/overlay openen waar we de naam van de gebeurtenis uit stap 6 kunnen invoeren klik daarna op “Opslaan”
Nu zullen conversies zichtbaar worden in het dashboard.
Algemene informatie betreft gebeurtenissen
We hebben 3 categorieën gebeurtenissen.
Gebeurtenissen gegenereerd door Google Analytics op basis van property definities
Gebeurtenissen van widget interacties
Gebeurtenissen van apps binnen de widget
Standaard Events (Google Analytics)
Standaard houdt Google Analytics de volgende gebeurtenissen bij als je de standaardconfiguratie niet wijzigt;
page_view
click
scroll
We voorkomen de automatische rapportage van paginaweergaven, aangezien we een “single page application” hebben, rapporteren we “virtuele paginaweergave”.
Aangepaste gebeurtenis widget
Aangepaste widget gebeurtenissen zijn gebeurtenissen die we expliciet rapporteren aan Google Analytics op basis van specifieke gebruikersacties. Alle gebeurtenissen voor gebruikersbetrokkenheid zijn als zodanig gelabeld in ons scheidingsteken.
dh.wgt.engagement.collapse_widget
dh.wgt.engagement.expand_widget
dh.wgt.engagement.opened_using_deep_link
dh.wgt.engagement.opened_using_command
dh.wgt.engagement.dismiss_widget
dh.wgt.engagement.opened_<AANTAL GEOPENDE APPS>_apps
dh.wgt.engagement.opened_1_apps
dh.wgt.engagement.opened_2_apps
dh.wgt.engagement.opened_3_apps
dh.wgt.engagement.opened_4_apps
…
App-gebeurtenissen
App-gebeurtenissen zijn gebeurtenissen waarover DatHuis geen controle heeft, tenzij de app door DatHuis is gemaakt.
Deze gebeurtenissen volgen een aantal conventies.
De structuur
Gebeurtenissen die afkomstig zijn van apps zijn gemakkelijk te herkennen omdat ze allemaal worden voorafgegaan door dh.app
gevolgd door de naam van de app.
De daadwerkelijke gebeurtenisnaam kunnen we niet documenteren, aangezien dit aan de partner is om te bepalen en per app zal verschillen.
dh.app.<APP SPECIFIEKE ID>.<NAAM GEKOZEN DOOR PARTNER>
Conversiegebeurtenissen
Bepaalde gebeurtenissen kunnen door de app worden gemarkeerd als een “conversie”-gebeurtenis.
Dit wordt gedaan door de conversion
boolean in te stellen op true
in de gebeurtenis parameters.
Wanneer dit gebeurt, zal de widget deze gebeurtenissen rapporteren met een post-fix van .conversion
.
dh.app.<APP SPECIFIEKE ID>.<NAAM GEKOZEN DOOR PARTNER>.conversie
bijvoorbeeld:
dh.app.brainbay-value-check.request-report.conversion
Op basis van dit patroon kunt je deze gebeurtenissen registreren als “conversie” binnen Google Analytics door een nieuwe gebeurtenis aan te maken op basis van enkele overeenkomende criteria.
De criteria hiervoor zouden zijn:
Begint met
dh.app
Eindigt met
.conversie