Dit artikel bevat de instructies voor het configureren van Google Analytics 4 (GA4) in combinatie met de webwinkel widget (Umbrella Widget).
Wil je de Waardecheck - Powered by Brainbay op mijnwaardecheck.nl in GA4 configureren? Volg dan de stappen in dit artikel.
Stap 1 – Google Analytics property toevoegen aan widget configuratie
In deze stap zullen wij uitleggen hoe jeeen een Analytics 4-property aanmaakt en hoe je deze configureert binnen de DatHuis Widget configuratie.
1. Ga naar je Analytics Dashboard
2. Links onderin de hoek van de pagina staat een tandwielknop met de tekst Beheer, klik daar op.
3. Klik nu links boven op + Maken en kies voor de optie Property.
4. Hier moeten wij een naam geven aan de property. Wij stellen DatHuis Widget voor als naam maar hier ben jij natuurlijk helemaal vrij in. Zet de tijdzone op Nederland en klik op Volgende. Vul hierna de Bedrijfsgegevens en de Bedrijfsdoelen in.
5. Nu we de property hebben moeten we nog een gegevensstream aanmaken. Analytics zou je automatisch naar de goede pagina genavigeerd moeten hebben. Selecteer Web als platform
6. Vul hier je domein in en een naam voor je website en klik op Stream maken.
7. Het dashboard zal je navigeren naar de “Installatie-instructies”, deze kan je sluiten want deze instructies zijn niet van toepassing voor ons.
8. Kopieer het “METINGS-ID” door op het klembord icoon te klikken.
9. Voor nu zijn we klaar binnen het Google Analytics Dashboard en moeten naar app.dathuis.nl/-/widget
10. In dit formulier staat een veld genaamd “Google Analytics 4”, plak het “METINGS-ID” in dit veld en klik op Opslaan onderaan de pagina.
De initiele configuratie is nu klaar en gebeurtenissen kunnen doorgegeven worden aan Google Analytics.
De gebeurtenissen van de widget worden alleen doorgegeven als de gebruiker consent heeft gegeven op je website voor Analyse cookies. Heb je geen Consent Management Platform (CMP) op je site dan worden de gebeurtenissen dus niet naar Google Analytics gestuurd. Heb je wel een CMP, dan moet je deze eenmalig configureren voor je widget.
Stap 2 – Specificeren van belangrijke gebeurtenissen
1. Ga naar je Analytics Dashboard
2. Links onderin de hoek van de pagina staat een tandwiel knop met de tekst Beheer, klik daar op.
3. Zorg er voor dat je zeker weet dat je de volgende aanpassingen doet op de correcte property, ga vervolgens naar Gebeurtenissen.
4. In dit scherm zie je de gebeurtenissen (events) automatisch binnenkomen die worden genereerd door de widget op jouw website.
In het volgende overzicht zie je de gebeurtenisnamen als een app is voltooid.
Naam app | Doel | Naam gebeurtenis |
Waardecheck - Powered by Brainbay | Ingevulde brainbay Waardecheck | wgt_a_bbwc_request_appraisal_conv |
Waardecheck - Powered by Brainbay | Taxatie check | wgt_a_bbwc_request_valuation_check_conv |
Waardecheck - Powered by Matrixian | Ingevulde Avix Waardecheck | wgt_a_mxwc_request_appraisal_conv |
Waardecheck - Powered by Matrixian | Taxatie check | wgt_a_mxwc_request_valuation_check_conv |
Duurzaamheidsprofiel | Aanvraag duurzaamheids-rapport | wgt_a_susr_request_report_conv |
Homekeur | Aanvraag energielabel | wgt_a_hmkr_eL_request_products_conv |
Homekeur | Aanvraag bouwkundige keuring | wgt_a_hmkr_bK_request_products_conv |
Wil je helemaal geen onderscheid maken tussen gebeurtenissen van de verschillende apps en alles als één gebeurtenis registreren:
Naam van de aangepaste gebeurtenis:
mag je zelf bepalen, bijvoorbeeld: wgt_a_conv
Parameter: event_name
Operator: begint met
Waarde: wgt_a
Parameter: event_name
Operator: eindigt met
Waarde: _conv
Belangrijke gebeurtenis
Analytics rapporteert gebeurtenissen en belangrijke gebeurtenissen. De belangrijke gebeurtenissen meten de interacties die het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Ze komen terug in de secties Adverteren, Rapporten en Ontdekken van Analytics.
Je moet een gebeurtenis zelf markeren als Belangrijke gebeurtenis. Via de sectie Gebeurtenissen is het mogelijk om een specifieke gebeurtenis te markeren als belangrijke gebeurtenis. Klik hiervoor bij de gewenste gebeurtenis op het schuifje, zodat deze blauw wordt. Een gebeurtenis wordt pas zichtbaar in deze lijst als het minimaal één keer heeft plaatsgevonden en is doorgeveven aan Google Analytics.
Het is ook mogelijk om direct een gebeurtenis als belangrijke gebeurtenis te markeren, dus nog voordat deze zichtbaar is in het scherm Gebeurtenissen. Ga hiervoor naar de sectie Belangrijke gebeurtenissen.
Klik op de knop Nieuwe Belangrijke gebeurtenis.
Hierna kan je de naam van de gewenste gebeurtenis opgeven. Deze moet identiek zijn aan de naam van het betreffende event dat je binnenkrijgt via de widget, of die je zelf als gebeurtenis hebt gedefinieerd.
Gebruik bijvoorbeeld wgt_a_bbwc_request_appraisal_conv voor een ingevulde Brainbay waardecheck. Klik op Opslaan om de belangrijke gebeurtenis op te slaan.
Testen
Hou rekening met een vertraging van 24-48 uur voordat je gebeurtenissen zichtbaar worden in je Google Analytics rapporten. Wil je de aanpassingen direct testen? Gebruik dan het realtime overzicht van Analytics en voltooi een van de apps. Als het goed is ingesteld en er is concent gegeven voor analytics-data in de cookiemelding, dan zie je de gebeurtenis direct binnenkomen.