Naar de hoofdinhoud
Alle collecties10. Instellingen & integraties
Tracking met Google Analytics 4
Tracking met Google Analytics 4
Joel Konijn avatar
Geschreven door Joel Konijn
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Dit artikel bevat de instructies voor het configureren van Google Analytics 4 (GA4) in combinatie met de webwinkel widget (Umbrella Widget).

Wil je de Waardecheck - Powered by Brainbay op mijnwaardecheck.nl in GA4 configureren? Volg dan de stappen in dit artikel.

Stap 1 – Google Analytics property toevoegen aan widget configuratie

In deze stap zullen wij uitleggen hoe jeeen een Analytics 4-property aanmaakt en hoe je deze configureert binnen de DatHuis Widget configuratie.

1. Ga naar je Analytics Dashboard

2. Links onderin de hoek van de pagina staat een tandwielknop met de tekst Beheer, klik daar op.

3. Klik nu links boven op + Maken en kies voor de optie Property.

4. Hier moeten wij een naam geven aan de property. Wij stellen DatHuis Widget voor als naam maar hier ben jij natuurlijk helemaal vrij in. Zet de tijdzone op Nederland en klik op Volgende. Vul hierna de Bedrijfsgegevens en de Bedrijfsdoelen in.

5. Nu we de property hebben moeten we nog een gegevensstream aanmaken. Analytics zou je automatisch naar de goede pagina genavigeerd moeten hebben. Selecteer Web als platform

6. Vul hier je domein in en een naam voor je website en klik op Stream maken.

7. Het dashboard zal je navigeren naar de “Installatie-instructies”, deze kan je sluiten want deze instructies zijn niet van toepassing voor ons.

8. Kopieer het “METINGS-ID” door op het klembord icoon te klikken.

9. Voor nu zijn we klaar binnen het Google Analytics Dashboard en moeten naar app.dathuis.nl/-/widget

10. In dit formulier staat een veld genaamd “Google Analytics 4”, plak het “METINGS-ID” in dit veld en klik op Opslaan onderaan de pagina.

De initiele configuratie is nu klaar en gebeurtenissen kunnen doorgegeven worden aan Google Analytics.

De gebeurtenissen van de widget worden alleen doorgegeven als de gebruiker consent heeft gegeven op je website voor Analyse cookies. Heb je geen Consent Management Platform (CMP) op je site dan worden de gebeurtenissen dus niet naar Google Analytics gestuurd. Heb je wel een CMP, dan moet je deze eenmalig configureren voor je widget.


Stap 2 – Specificeren van belangrijke gebeurtenissen

1. Ga naar je Analytics Dashboard

2. Links onderin de hoek van de pagina staat een tandwiel knop met de tekst Beheer, klik daar op.

3. Zorg er voor dat je zeker weet dat je de volgende aanpassingen doet op de correcte property, ga vervolgens naar Gebeurtenissen.

4. In dit scherm zie je de gebeurtenissen (events) automatisch binnenkomen die worden genereerd door de widget op jouw website.

In het volgende overzicht zie je de gebeurtenisnamen als een app is voltooid.

Naam app

Doel

Naam gebeurtenis

Waardecheck - Powered by Brainbay

Ingevulde brainbay Waardecheck

wgt_a_bbwc_request_appraisal_conv

Waardecheck - Powered by Brainbay

Taxatie check

wgt_a_bbwc_request_valuation_check_conv

Waardecheck - Powered by Matrixian

Ingevulde Avix Waardecheck

wgt_a_mxwc_request_appraisal_conv

Waardecheck - Powered by Matrixian

Taxatie check

wgt_a_mxwc_request_valuation_check_conv

Duurzaamheidsprofiel

Aanvraag duurzaamheids-rapport

wgt_a_susr_request_report_conv

Homekeur

Aanvraag energielabel

wgt_a_hmkr_eL_request_products_conv

Homekeur

Aanvraag bouwkundige keuring

wgt_a_hmkr_bK_request_products_conv

Wil je helemaal geen onderscheid maken tussen gebeurtenissen van de verschillende apps en alles als één gebeurtenis registreren:

Naam van de aangepaste gebeurtenis:
mag je zelf bepalen, bijvoorbeeld: wgt_a_conv

Parameter: event_name
Operator: begint met

Waarde: wgt_a

Parameter: event_name
Operator: eindigt met
Waarde: _conv

Belangrijke gebeurtenis

Analytics rapporteert gebeurtenissen en belangrijke gebeurtenissen. De belangrijke gebeurtenissen meten de interacties die het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Ze komen terug in de secties Adverteren, Rapporten en Ontdekken van Analytics.

Je moet een gebeurtenis zelf markeren als Belangrijke gebeurtenis. Via de sectie Gebeurtenissen is het mogelijk om een specifieke gebeurtenis te markeren als belangrijke gebeurtenis. Klik hiervoor bij de gewenste gebeurtenis op het schuifje, zodat deze blauw wordt. Een gebeurtenis wordt pas zichtbaar in deze lijst als het minimaal één keer heeft plaatsgevonden en is doorgeveven aan Google Analytics.

Het is ook mogelijk om direct een gebeurtenis als belangrijke gebeurtenis te markeren, dus nog voordat deze zichtbaar is in het scherm Gebeurtenissen. Ga hiervoor naar de sectie Belangrijke gebeurtenissen.

Klik op de knop Nieuwe Belangrijke gebeurtenis.

Hierna kan je de naam van de gewenste gebeurtenis opgeven. Deze moet identiek zijn aan de naam van het betreffende event dat je binnenkrijgt via de widget, of die je zelf als gebeurtenis hebt gedefinieerd.

Gebruik bijvoorbeeld wgt_a_bbwc_request_appraisal_conv voor een ingevulde Brainbay waardecheck. Klik op Opslaan om de belangrijke gebeurtenis op te slaan.

Testen

Hou rekening met een vertraging van 24-48 uur voordat je gebeurtenissen zichtbaar worden in je Google Analytics rapporten. Wil je de aanpassingen direct testen? Gebruik dan het realtime overzicht van Analytics en voltooi een van de apps. Als het goed is ingesteld en er is concent gegeven voor analytics-data in de cookiemelding, dan zie je de gebeurtenis direct binnenkomen.

Was dit een antwoord op uw vraag?