Naar de hoofdinhoud
Leads converteren met flows

Ontdek hoe je flows voor je laat werken

Reuben Hamburger avatar
Geschreven door Reuben Hamburger
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Flows zijn werkstromen waarmee automatisch contact met leads en relaties kan worden onderhouden. In dit artikel leg ik uit hoe dit werkt.

In een ideale wereld ontvang je alleen maar warme leads die staan te trappelen om jou diensten in te zetten bij het kopen of verkopen van een huis. In de praktijk is dat natuurlijk anders. Als makelaar ervaar je veel contactmomenten met verschillende groepen mensen. In dit artikel gaan we koude contacten met flows omzetten naar warme leads.

Bezichtigingsverzoeken

Te koop staande huizen leveren bezichtigingsverzoeken op. Met de Funda app is het mogelijk om deze verzoeken automatisch te verwerken. Het is mogelijk om automatisch op een bezichtigingsverzoek te reageren met een bevestiging dat het verzoek goed is ontvangen. Vervolgens biedt deze e-mail de mogelijkheid om:

  • De bezichtiger naar je website door te sturen als daar een bezichtiging kan worden ingepland

  • De bezichtiger erop te wijzen dat een waarderapport van de huidige woning kan worden opgevraagd

Door het grote volume aan bezichtigingsaanvragen levert een bescheiden conversie al snel leads op. Klik hier om een artikel te lezen over het converteren van bezichtigingsverzoeken naar leads.

'Koude' waarderapport leads

Bij het aanvragen van een waarderapport worden er twee vragen gesteld; Waarom wil je een waardeschatting? en wanneer wil je verhuizen?

Het komt regelmatig voor dat iemand wel wilt verkopen, maar nog niet weet wanneer.

Om deze contacten te groeperen kun je op basis van eigenschappen een tag geven of deze koud, lauw of warm zijn. Het toevoegen van leads kun je als trigger gebruiken om een flow te starten.

De leads groeperen doe je als volgt: Ga in het menu naar Automation en voeg een nieuwe flow toe. Kies voor het template "Waarderapport | Categoriseren warme/lauwe/koude leads".

Voor de warme leads zal er direct een taak aangemaakt worden om de lead op te bellen. Let op dat je deze in de bovenstaande flow (stap 4.2.1) toewijst aan de eigenaar van het contact.

De lauwe en koude leads wil je opvolgen door middel van relevante e-mail contact. Om deze flow te starten ga je in het menu naar Automation en voeg een nieuwe flow toe. Kies voor het template "Waarderapport | Opvolging bij koude leads" en "Waarderapport | Opvolging bij lauwe leads.

Deze flow's zullen alleen starten zodra een waarderapport lead 'koud' of 'lauw is. Dat is wanneer iemand nieuwsgierig is, niet weet wanneer te willen verhuizen, of dat pas over zes maanden wil doen.

Met de flow voor "lauwe leads" zul je binnen 1,5 maand drie e-mails toesturen. Vervolgens gaan we kijken of er betrokkenheid is door te controleren of de e-mails zijn geopend. Zijn de e-mails geopend? Dan wordt er een taak aangemaakt om de lead te bellen.

De flow voor "koude leads" loopt wat langer door dan hierboven. Bij de groep contacten worden er drie e-mails verstuurd maar dan over een periode van 3,5 maand. Vervolgens wordt er net als hierboven bij de lauwe leads gekeken of er betrokkenheid is.

Let op: beide flows moeten worden aangepast. De tekst in de e-mails moeten geschreven worden, handtekening moet worden tegevoegd. Daarnaast moet de taak in de laatste stap worden toegewezen aan de eigenaar of vestiging/gebruiker. Sla vervolgens de flow op en zet deze aan.

Was dit een antwoord op uw vraag?