Naar de hoofdinhoud
Alle collecties9. Jouw DatHuis portaalE-mail persoonlijk en relevant maken
Wat is het verschil tussen een marketing en transactionele e-mail?
Wat is het verschil tussen een marketing en transactionele e-mail?

Zorg dat alleen gewenste e-mail wordt verstuurd.

Joel Konijn avatar
Geschreven door Joel Konijn
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Met de komst van de AVG (ook in de EU bekend als GDPR) is het nog belangrijker geworden om te begrijpen waarom je een e-mail verstuurd. Door een onderscheid te maken tussen marketing en transactionele e-mail verhogen we de kans dat een e-mail aankomt, terwijl ongewenste e-mail kan worden voorkomen. 

Transactionele e-mail

Een transactionele e-mail wordt verstuurd op basis van een vraag van de ontvanger. Op een transactionele wordt vaak gewacht omdat deze wordt verwacht naar aanleiding van een direct verzoek. Denk bijvoorbeeld aan een bestelbevestiging of aan een bevestiging van een bezichtigingsverzoek. Toestemming voor het versturen van dit type e-mail is vaak impliciet aan het verzoek en onderdeel aan een klantrelatie.

Omdat transactionele e-mails worden gestuurd op basis van een actie van de ontvanger, worden deze vaak niet in bulk (zoals een campagne), maar individueel verstuurd.

Het is niet gewenst om een ontvanger zich te laten afmelden voor dit type e-mail. Daarom is het niet nodig (of gewenst) om een uitschrijflink toe te voegen, Immers, het is vreemd om je af te melden voor bijvoorbeeld een bevestiging van je bestelling bij bol.com. 

Zodra een e-mail als transactioneel staat ingesteld, zal deze altijd worden gestuurd, ook als een contact is afgemeld. Jij als gebruiker beslist of een e-mail van het type marketing of transactioneel is.

Marketing e-mail

Met een marketing e-mail staat promotie naar een grote groep ontvangers centraal. Voor het versturen van een marketing e-mail is expliciete toestemming nodig van de ontvanger. Denk aan bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Daarnaast is het verplicht om de ontvanger de mogelijkheid te geven zich uit te schrijven van soortgelijke berichten.

Zodra je een marketing e-mail verstuurd, ben je verplicht om een uitschrijflink toe te voegen. Dit wordt automatisch gedaan. Een onopvallende link wordt toegevoegd onderaan de e-mail:

Als de ontvanger hierop klikt, zal deze een bevestiging krijgen van de uitschrijving. Het contact zal de status 'uitgeschreven' krijgen. Toekomstige marketing e-mails zullen niet meer worden ontvangen. Flows die marketing e-mail versturen zullen voor uitgeschreven contacten worden gestopt.



Was dit een antwoord op uw vraag?